Artrose

Artrose

Artrose

Artrose, ofte kalt slitasjegikt, er en degenerativ lidelse som ofte rammer knær, hofter, fingre og tær. Artrose er særlig utbredt blant eldre, og omfanget øker stadig, spesielt i Norge. Når man får artrose er det spesielt leddbrusken som rammes, og i noen tilfeller blir denne slitt helt vekk.

Leddbrusk

For å forstå artrose, og hvordan man kan forebygge og behandle det, er det viktig å ha en forståelse av hva leddbrusk er, og hvordan det fungerer. Enkelt forklart er brusk en type benvev som sitter ytterst på endene der et ben møter et annet (som for eksempel i kneet), og er tilpasset for å gi “støtdemping” og “smøring”. En enkel måte å illustrere dette på er å sammenligne den med en svamp som siler vann ut når du klemmer på den, og trekker til seg vann når du slipper den.

Brusken er også dekken av en glatt hinne, som gjør at leddene kan gli imot hverandre. Det er derfor at når denne er slitt vekk, man ofte kan høre en “knirkelyd” i leddene.

Symptomer

 De viktigste symptomene ved artrose er stivhet, smerte og innskrenket bevegelighet. Hofte- og kneleddsartrose kan gi uttalte gangvanskeligheter og feilstillinger. Ofte kan smertene og stivheten være verst på morgenen og “gå seg til” utover dagen

Hvem får artrose?

  • Statistikk viser at omtrent 13 % av Norges befolkning får diagnosen artrose. Trolig er forekomsten enda større.  
  • Forekomsten er større hos kvinner enn hos menn
  • Forekomsten øker med alderen, og de fleste som får diagnosen, får den etter fylte 60 år.
  • Både toppidrettsutøvere og inaktive har økt risiko for å få artrose
  • De som har operert menisk eller korsbånd i kneet har økt risiko for å få kne-artrose
  • Overvektige har økt risiko for utvikling av artrose
     

Hvordan forebygge artrose?

Trening har vist seg å være det beste forebyggende tiltaket mot artrose. Samtidig viser det seg at de som trener i veldig store mengder, som toppidrettsutøvere, ofte er mer utsatt for artrose. Hvor balansegangen på hvor stor belastning som er hensiktsmessig, og hvor stor belastning som blir skadelig for brusken går, er det dessverre forsket for lite på. Det eneste som er sikkert er at hverken inaktivitet eller toppidrett er bra for leddhelsen på lang sikt. Samtidig viser det seg at de som har hatt skader/problemer med et ledd, er mer utsatt for å utvikle artrose i det leddet senere. Det er derfor viktig å være nøye i rehabiliteringen av leddskader, også på lang sikt.

Hvordan behandle artrose?

Det er liten tvil i forskningen om at riktig styrketrening og fysisk aktivitet gir redusert smerte, økt bevegelighet og bedre funksjon. Informasjon om tilpasning av belastning og vektreduksjon er også hjørnesteiner i behandlingen.

Hos de som ikke blir bra av disse tiltakene er neste trinn og ta i bruk legemidler og hjelpemidler som krykke og rullator.

En liten andel av de som får artrose må operere inn en protese i det slitte leddet. I 2015 ble det satt inn omkring 8400 hofteproteser og 6600 kneproteser i Norge. Dette er ofte siste utvei, og krever opptrening og behandling både i for- og etterkant for å oppnå et godt resultat. Dersom du lurer på om du mistenker at du har, er i risikosonen for å få, eller allerede har artrose, anbefaler vi deg å ta kontakt med din fastlege eller fysioterapeut for oppfølging og behandling!